Jouw taak als leidinggevende
Je komt als leidinggevende in een team terecht waar er conflicten zijn. Je voelt aan elke vezel van je lichaam dat de spanning te snijden is. Met volle moed begin aan één van de opdrachten die je als leidinggevende hebt: ervoor zorgen dat de samenwerking tussen de teamleden soepel verloopt. Je voert gesprekken met iedereen, werkt een heel plan uit voor het komende jaar. Je bereidt vergaderingen voor en begeleidt sommige teamleden individueel.
Maar het loopt niet zoals je had verwacht had en je hebt het gevoel dat je inspanningen een averechts effect hebben. Je ziet van alles gebeuren in en rond het team maar je kan er niet de juiste woorden op plakken en weet ook niet wat ermee aan te vangen. Het ontbreekt je aan woorden, inzichten en methoden om er mee aan de slag te gaan.
Wat de opleiding tot bemiddelaar mij bracht
Dit was voor mij de aanleiding om de opleiding tot erkend bemiddelaar in sociale zaken te volgen. Op zoek naar inzichten in conflicten, teamdynamieken en juiste manieren om hiermee om te gaan. Ik kwam terug van deze heerlijke leerreis met veel meer dan inzichten alleen. Want het gaf me ook de moed en zin om als zelfstandige aan de slag te gaan.
De opleiding tot bemiddelaar leerde mij dat ik iets essentieel vergat: namelijk te luisteren naar de vraag achter de vraag. Wat is er écht belangrijk voor elk teamlid om te komen tot een goede samenwerking? Ook was ik vooral zélf heel hard aan het werk terwijl het team ook wat te doen had en aan het werk moest. En soms is een conflict zo geëscaleerd dat deze door jou als leidinggevende niet meer zelf kan opgelost worden omdat je zelf mee in de dynamieken vast zit. Dit toegeven en inzien is al een belangrijke stap. Hulp vragen ook.
Wat kan een bemiddelaar betekenen?
Zelf heb ik de knoop doorgehakt om te stoppen als leidinggevende en te starten als erkend bemiddelaar in sociale zaken. Dit houdt in dat ik als externe en neutrale partij door jullie organisatie of bedrijf aangesteld wordt als bemiddelaar om de communicatie weer op gang te brengen daar waar het wringt tussen teamleden onderling of tussen leidinggevende en teamleden. Ik wil op deze manier leidinggevende en teamleden terug de ruimte geven om verder te gaan in verbinding. Want soms lukt dit gewoonweg niet in je eentje aan het roer.
Dat bemiddelen doe ik niet zomaar in het wilde weg. Bemiddelen is een erkend beroep en houdt een methode in om conflicten te hanteren waarbij er verschillende fases worden doorlopen. Welke fases en wat deze betekenen vind je terug op de website.
In mijn blogs wil ik jullie graag meenemen in de wereld van bemiddelen, conflicten en dynamieken. En ook een beetje in mijn eigen wereld.